Hej! Jag heter Jesper Biesel och driver det här företaget.

Jag får ofta frågan om hur man blir pianostämmare. Det är en fråga som nästan ropar efter ett förtydligande och som därför ofta per automatik blir kompletterad med några trevande kommentarer. Fram träder då den egentliga frågan; ”Varför stämmer du pianon egentligen?”. En lite väl rättfram fråga kanske man kan tycka, vilket i så fall också förklarar varför den ofta lindas in. Jag tar dock absolut inte illa upp av att få frågan. Jag har bara svårt att svara på den eftersom jag inte riktigt vet själv.

Jag påbörjade min utbildning till pianotekniker år 2002. Vad som ledde mig dit verkar inte vara något annat än mitt musikintresse som alltid funnits i mig. Jag började spela piano i sjuårsåldern men det intresset avlöstes några år senare av intresset för trummor och jag började snart spela metall-musik med kompisarna. Först i 16-årsåldern kom intresset för pianot plötsligt tillbaka. Jag hade börjat på estetiska programmet som trummis. Piano hade jag bara valt som bi-instrument men det blev ganska snart mitt huvudinstrument och efter gymnasiet fortsatte jag att studera klassiskt piano. Både på folkhögskola och högskola för bland andra Johan Fröst och Mark Racz.

Året var 2002 och jag hade avslutat det första året på musikkonservatoriet i Birmingham. Min dåliga ”prima vista” i kombination med det höga tempot tvingade mig att inse att jag nog inte skulle kunna nå samma höjder som Glenn Gould eller Grigorij Sokolov. Och det var först då som jag kom på tanken att jag kanske skulle kunna stämma pianon. Så, jag åkte hem till Sverige igen och började på pianoteknikerskolan i Leksand och nu har jag snart jobbat i 16 år som pianotekniker.

Så, tillbaks till frågan varför jag gör det. Jag känner att svaren är många. För att jag kan det, för att det uppenbarligen finns ett behov av mitt kunnande och mina tjänster. För att jag fyller ett behov i världen och det är tillfredsställande i sig, och ytterst är detta behov inget annat än ett behov av musik.
Musiken är ju trots allt den enda orsaken till att pianon och flyglar över huvud taget existerar.

GESÄLLBREV JESPER BIESEL

Utbildningar:
Kapellsbergs folkhögskola 98-01, klassiskt piano
Birmingham conservatoir 01-02, klassiskt piano
Pianotekniker Campus Leksand 02-05, pianotekniker